zaterdag 17 juni 2017

De Stijl en meer

Iedereen zal het nu zo langzamerhand wel opgemerkt hebben, dat het het jaar van Mondriaan en de Stijl is. Je kunt er zo langzamerhand niet meer aan ontkomen. Vorige week waren we naar de tentoonstelling in het Gem.Museum in Den Haag. Ook om inspiratie op te doen voor ons thema "de Stijl".  Omdat we dat weekend bij vrienden verbleven, gingen we met de metro van Rotterdam naar Den Haag en overal onderweg zag je gebouwen die á la Mondriaan gekleurd waren. Heel bijzonder. Boven geplaatste kaart kreeg ik van Trees.

Dit was mijn bijdrage in het thema, het lammetje á la Bart v/d Leck. Het ging al eerder naar Hannie.
De volgende dag reisden we gezamenlijk van Rotterdam naar Schiedam, waar het Jeneverfestival plaatsvond. Eerst brachten we een bezoek aan het Jenevermuseum, een molen met drie verdiepingen. (gelukkig had het een lift). We keken onze ogen uit in dit sfeervol ingerichte museum. Apparatuur om jenever te stoken, flesjes .......
allerlei kruiken, deden en doen dienst om de jenever in te doen.
Ook was er een verzameling van etiketten die door de jaren heen gebruikt werden. Men liet er "slechts" 100 zien, maar er waren er nog veel meer......
Via een soort van "achterom" kwamen wij vervolgens terecht in de Havenkerk.


De monumentale Havenkerk is de locatie waar distillateurs uit binnen- en buitenland verschillende jenevers en gins presenteerden en waar alles geproefd kon worden. Daarnaast vonden er cocktaildemonstraties en -wedstrijden plaats en was er een food area. Een combinatie van jong en hip in de Havenkerk en traditioneel in het Jenevermuseum zorgde voor ieder wat wils.​ (dit heb ik even overgenomen van internet).
Na de proeverijen, gingen we de binnenstad in.
Leuke taferelen aan en in de gracht.
Het was me het weekendje weer wel, boordevol nieuwigheden, proeverijen en gezelligheid !
Alfabetswap:

Uiteraard deed ik ook weer mee aan de alfabetswap en Els maakte (volgens haar) van een mislukte schelp, toch nog iets moois op het strand.
Mijn bijdrage aan deze swap waren een stel Slippers op het strand. Hannie was er blij mee, schreef ze. De branding maakte ik wat aanschouwelijker door er garen op te punchen, nadat ik eerst het lapje aan de achterkant had voorzien van heel dun vilt. Anders kun je namelijk heel slecht op een katoenen lapje punchen. 

4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een boordevol weekend, maar wel lekker en leuk! Schiedam is ook een erg gezellig stadje!Ook het Schiedams museum is een bezoek meer dan waard!
Fijn toch dat je allemaal nog kunt doen hé.
Leuke kaarten ook, vooral mijn slippers en de lammetje van Bart van de Leck!

Marlien zei

Ik ben een cultuurbarbaar, want ik had absoluut geen idee dat het weer mondriaanjaar is.

mia zei

Leuk weekend en leuke kaarten. en die jenever jammie met een ijsklontje.

Jenny zei

Zo te zien hebben jullie het weer prima naar jullie zin gehad bij Wim en Ineke, en heb je weer een hoop inspiratie opgedaan!